“Hello bamboo!”

Kiina - 5.9.2012 05:27

Yangshuo oli todella turistinen pikkukaupunki Li –joen rannalla, jossa päivisin tervehdittiin sanomalla Hello bamboo ja hyvää iltaa toivotettiin sanomalla Hello massage. Sanonnoissa oli eroja, sillä heti kun mentiin maaseudulle niin joku tervehti Hello moon hill tai Hello water cave –tyyliin. Bussiasemalla taas oli tapana sanoa Hello Guilin. Yksi ylitse muiden oli kuitenkin Hello bamboo, jota kuuli myös iltaisin ja maaseudulla. Maassa maan tavalla, joten paras tapa on aina vastata ystävälliseen tervehdykseen samalla Hello bamboo –tervehdyksellä.

20 yuan

Kun odottelin saksalaisten saapumista Guilinista, otin bussin Xing Pingiin Li –joenvartta hieman ylemmäs Yangshuosta. Kävelin joenrantaa pitkin muutaman tunnin ja näin myös 20 yuanin maiseman. Sää oli viileämpi kuin aiempina päivinä, mutta toisaalta satoi aika rankasti. Vaellusta olisi voinut jatkaa eteenpäin Yangdiin saakka, mutta siihen olisi tarvinnut ylittää joki kolmesti lautalla ja turisteilta kiskotaan ylityksistä kovia hintoja, jotka on aikalailla pakko maksaa, koska toinen vaihtoehto olisi uida joen yli. Lisäksi kuulin Zackiltä, ettei loppuvaellus olisi niin kaunis ja sääkin oli mitä oli, joten käännyin samaa tietä takaisin. Turistibussi takaisin oli todellinen rip off, joten jatkoin matkaa kävellen ja liftasin jonkun paikallisen kyytiin, joka olisi varmaan vienyt minut ilmaiseksikin Xing Pingiin, mutta maksoin hänelle puolet turistibussin hinnasta, eli noin euron, mikä on aika paljon parinkymmenen minuutin matkasta täällä.

Chinese breakfast. Finally when the lense wasn't foggy anymore, Zack had to go to work already. Watching the rain at Xing Ping bus station Nice weather for walking, actually Wouldn't really call this a hiking trail though... They use bamboo for everything Some yummy local fish I had

Minulla oli hieman aikaa Xing Pingissä ennen kuin tapaisin saksalaiset Yangshuossa, joten kiertelin tätä pikkukylää ja sen kujia. Löysin yhden hostellin, mutta Xing Ping ei ollut lainkaan turistirysä kuten Yangshuo. Kaduilla kukaan ei tullut tyrkyttämään mitään ostettavaa ja paras oli kun eksyin paikalliselle torille, jossa myytiin kaikenlaista koirista kanoihin. Marketillakin sain kävellä aivan omissa oloissani ja ottaa valokuvia, eikä kukaan yrittänyt myydä minulle mitään. Lisäksi taisin olla ainoa länkkäri paikalla, koska ketään muuta en nähnyt. Lihakojut olivat kyllä aika etovia, kun pöydillä oli kaikenlaisia sisäelimiä myynnissä ja grillattuja koiria.

Xing Ping alleys Something I found on the local market. Only in China

Saksalaisten tultua vein heidät hostellille ja lähdimme syömään. Menimme johonkin paikalliseen nuudelikojuun, jossa tilasimme kaikki Hong Kong style noodles. Se kuulosti turvallisimmalta, koska pidimme HK:ta länsimaisena. No sehän oli tietenkin kaikkea muuta kuin tuttua ja turvallista. Omien havaintojemme mukaan keitoksesta löytyi ainakin jotain suolia, mahalaukkua, maksaa, kenties kiveksiä ja mahdollisesti normaalia lihaa. Tyydyimme poimimaan nuudelit keitosta, mutta jotain outoa oli pakko maistaa, joten maistoimme karvaisen näköistä mahalaukkua. Se ei maistunut oikeastaan yhtään miltään, mutta oli aika sitkeää joka tapauksessa.

Hong Kong style noodles Fish market on the street Alain bought a really horrible pea ice cream! I think it didn't take away the taste of the lunch we had before though. Some interesting English again Nice place for a maccas Local delicacy, Beer fish in the middle

Alain ja Tom tykkäävät vuorista, joten etsimme kaupungista yhden ainoan vuoren, jonne sai kiivetä ilmaiseksi. Sieltä oli kuitenkin hyvät näkymät Yangshuon ympäristöön, vaikka ilmainen olikin. Mutta toisaalta parhaat asiat elämässä ovatkin ilmaisia.

Yangshuo We had a really good group and nice time traveling together Chilling at the hostel roof terrace

Sitten tulikin jo viimeisen yhteisen illallisen aika ja menimme jokirantaravintolaan syömään Yangshuon “kuuluisaa” Beer Fishia. Se oli joku paikallinen jokikala paistettuna kaljakastikkeessa ja oli kyllä todella hyvää. Viiden annoksen ateria juomineen kustansi taas vain 6 euroa per nuppi. Yhdeksi suosikkiruoistani on tullut peruna, joka viipaloidaan pitkiksi ja ohuiksi nuudelimaisiksi paloiksi. Se keitetään jossain etikkakastikkeessa ja jätetään hieman raa’aksi. Maku on hyvä ja perunat hieman rapeita, mutta myös pehmeitä.

Chef cooking our dinner And another doing the veggies Time to eat

Jatkoimme Yangshuon eloisalle West Streetille. Kadulla on paljon musiikkia, tanssiklubeja ja musiikkibaareja. Suurin osa baareista on kuitenkin epämiellyttäviä, koska musiikki on todella kovalla ja kaikkialla pyörii levottomia diskovaloja. Löysimme kuitenkin pari kivaa paikkaa, jossa vietimme iltaa. Lopulta palasimme hostellimme kattoterassille istuskelemaan.

Last night together with our group Trying some interesting drinks Playing games in the evening was a lot of fun. Everybody was so bad at it, hehe!

Viimeinen lomapäiväni olikin sitten täynnä kaikkea mahdollista! Saksalaiset tulivat Yangshuohon vain lyhyelle visiitille ja jatkaisivat matkaa jo puolelta päivin, joten en ehtinyt tehdä heidän kanssaan enemmän matkoja. Ajattelin siis ottaa viimeisen päivän rennosti ja nukuin pitkään. Tapasin kuitenkin sattumalta Zackin kanssa jutellessa uusi-seelantilaisen Richardin, jolle ehdotin alunperin suunnittelemaa retkeäni. Hänestä se kuulosti hyvältä ja minullekin oli onni, että sain matkakaverin! Söimme aamupalat ja lähdimme etsimään pyörävuokraamoita. Vuokrasimme pyörät 2,5€ päiväksi ja lähdimme polkemaan kohti Dragon Bridgeä. Poljimme osan matkasta isoa tietä pitkin, jossa on kyllä ärsyttävä pyöräillä, koska kaikki tööttäilevät vimmatusti. Varsinkin bussit tööttäävät juuri rinnalla ja niiden torvet on kuin junassa.

Pääsimme kuitenkin rentoutumaan pariksi tunniksi joelle bambulautalla. Onneksi sain mahdollisuuden päästä kokemaan sen, koska bambulautalla ajelehtiminen oli todella leppoisaa ja maisemat olivat upeat. Välillä kuitenkin oli aika jännät paikat, kun laskimme pieniä koskia alas. Lautta oli kuitenkin todella vakaa ja kantoi meidät ja kuskin pyörinemme. Bambulautta maksoi yhteensä vajaa 20€, joten oli hyvä, että pystyimme jakamaan hinnan Richardin kanssa. Richard oli leppoisa kaveri, joka harrastaa myös maastopyöräilyä kotikaupungissaan Wellingtonissa, joten meillä oli yhteistä juteltavaa. Hän tuli Kiinaan ystävänsä häiden vuoksi ja yhdistää samaan reissuun hieman seikkailua.

We rented some bikes for the day Yulong river Rented also a bamboo raft for a couple of hours Immediately got wet after the first rapids Me and Richard from NZ whom I met at our hostel in the morning Comorant, the fishing bird People were taking photos and developing them straight away at the river

Lauttamatkan päätyttyä jatkoimme matkaamme taas pyörillä, tällä kertaa tosin mukavan hiljaisia teitä pitkin. Ylitimme joen vielä kertaalleen lyhyellä lauttamatkalla. Matkamme jatkui Moon hillille asti, jossa kiipesimme ylös katsomaan tuota kiipeilijöiden suosimaa vuoressa olevaa reikää. Harmi, etten ehtinyt tällä kertaa kiipeilemään, koska Yangshuon karstivuoret ovat todella huikeita kalliokiipeilyyn. Toisaalta paikka ei ole kovin kaukana Hong Kongista, joten jos saan sieltä jonkun kiipeilykaverin, niin voin palata Yangshuohon vielä.

IMG_8465 IMG_8474 IMG_8475 IMG_8485 IMG_8499 IMG_8502 IMG_8508 IMG_8509 IMG_8510

Ehdimme kuin ehdimmekin vielä Water cave luolastoon, jossa kävelimme ensin opastetun kierroksen luolassa. Opas oli hauska ja suurimman osan ajasta vain arvuuttelimme mitä mikin tippukivi ja muu muodostelma muistutti. Hilpeyttä herättivät Mother love ja Father love, joita roikkui katosta. Ehdoton kohokohta oli kuitenkin mutakylpy! Muta oli kylläkin kylmää, mutta kokemus oli huikea ja aivan epätodellisen tuntuinen, koska mudassa pystyi kellumaan ilman mitään. Joukossamme oli uimataidottomia, jotka olivat aivan riemuissaan, kun pystyivät uimaan mudan kelluttaessa heitä. Se oli todella outoa, kylvyssä pystyi laittamaan kädet niskan taakse ja katsella kattoa niin kuin sängyssä makaisi. Varmaan jotenkin samanlainen kokemus kuin Kuolleessa meressä kelluminen, paitsi että muta on kuulemma todella hyvää iholle. Mutakylvyn jälkeen otimme kylmän suihkun ja pulahdimme kuumien lähteiden altaisiin lämmittelemään. Ai että, sinne kyllä unohtui pitkäksi aikaa levyttelemään, sillä kello olikin jo yhtäkkiä niin paljon, että minun piti lähteä ja polkea vimmatun kovasti takasin Yangshuohon. Richard jäi vielä nauttimaan kuumista lähteistä, mutta minun piti ehtiä bussiini Guiliniin ja sieltä eteenpäin junaan kohti Shenzheniä. Aikataulumme oli sen verran tiukka, ettemme olleet ehtineet syödä lounastakaan, mutta onneksi olimme napostelleet jotain pientä bambulauttamatkan aikana, joten selvisin takaisin. Poljin kyllä niin kovaa, että menin skoottereidenkin ohi ja hostellille päästyä olin taas aivan hiessä. Moikkasin Zackille ja lähdin bussiasemalle.

Kung Fu Floating in the mud was a really funny feeling!

Zack oli todella rento kaveri. Hän työskentelee hostellin pomona seitsemän päivää viikossa 7:30-23:30, eli tekee kiinalaisittain liikaa töitä. Ehkä hieman yllättävää, mutta hän on koulutukseltaan lääkäri. Syy miksi hän ei tee lääkärin hommia on kuitenkin se, ettei hän tiedä lääketieteestä mitään. Se taas johtuu siitä, että hän vain maksoi riittävästi rahaa lääkärin tutkinnostaan. En tiedä tosin mihin hän sillä pääsee…mutta Kiinassa tutkinnon saa siis rahalla. Zack oli reilu kaveri ja antoi minulle ilmaisia juomisia hostellilla ja alennusta aamupalasta. Muutenkin voin suositella Godot –hostellia Yangshuossa.

My Chinese friend, Zack, in Yangshuo was a cool guy!

Guiliniin päästyä kävelin taas rivakasti Green Forest hostellille syömään, vessaan ja päivittämään sähköpostista ohjeet yliopistolleni Hong Kongissa. Ehdin tehdä kaiken ja löysin juna-asemalle juuri ajoissa.

Kiinalainen junakin on tullut nyt siis koettua. Avovaunuissa sängyt ovat kolmessa kerroksessa, mutta niissä on sentään tikapuut, että yläpedille pääsee kipuamaan. Nukuin kylläkin huonosti, koska junassa oli tuskallisen kuuma. Mutta tapasin taas mukavia ihmisiä, Jackin ja hänen perheensä. Jack oli kovin kiinnostunut businessmahdollisuuksista kanssani ja antoi käyntikorttinsa.

Waiting room for the train in China My last train trip At least the toilet was different from the Russian ones  The cutest kid ever! Beds were in three stories

Valitettavasti kumpikaan yliopiston buddystäni ei pääse minua vastaan Hong Kongissa, koska toinen on töissä ja toinen Singaporessa, mutta sain heiltä neuvot, kuinka pääsen Shenzhenistä USTiin metrolla, joten enköhän selviä perille asti, jos kerta tännekin asti olen päässyt.

4 kommenttia »

1. Heather says she’d like to place an order for your book that you will publish with all your amazing photos! You have such a talent with a camera.

Iska - 8.9.2012 09:03

2. Ruokatorit ei ihan täytä meikäläisten hygieniavaatimuksia ;)

Mielenkiintoista seurata sun blogia…upeita kokemuksia ja elämyksiä ja hienoja oivalluksia elämästä ja ihmisistä!

Hanna - 9.9.2012 13:55

3. Hienoja ja hauskoja kiinakokemuksia ja kuvia. On sulla ollut mieletön matka!!

mama - 9.9.2012 22:17

4. Wow, thanks for your compliment, Heather! :) It may be a good idea to publish a book like that some day. You may have it then!