Road trip lyhykäisyydessään

Yleistä - 3.7.2012 13:14

Laivamme Tukholmasta saapui eilen aamulla Helsinkiin. Täten koko lomani siis alkoi laivamatkalla Tukholmaan ja päättyi laivamatkalla Helsinkiin. Siinä välissä ehdin toki moneen paikkaan.

Heitin matkatavarani kotiin ja lähes saman tien hain pyörän kellarista ja lähdin polkemaan kohti työpaikkaani. Palasin töihin ja arkeen hyvillä mielin onnistuneen loman jälkeen.

Pienen yhteenvedon road tripistämme voisin vielä tehdä.

Ehdottomia mieleen painuneita kohokohtia matkaltamme olivat Pärnun upea ranta, Varsovan mukava yöelämä, Prahan kaunis kaupunki ja Vltava –joki, Salzburgin idyllinen ja viihtyisä pikkukaupunki sekä vuoristomaisemat, Itävallan ja Saksan rajan välinen alppitie sekä Hampurin eloisa ja värikäs Reeperbahn.

Autobahnilla nopeudet nousivat 220km/h, kun tie oli riittävän tyhjä. Teillä oli kuitenkin melko paljon liikennettä ja tietöitä, joten kovin kovaa vauhtia ei aina päässyt eteenpäin. Taisimmepa seistä pari tuntia ruuhkassakin edeten kymmenisen kilometriä. Autobahnin tasoisia teitä näimme paljon muuallakin, mutta ainoastaan Saksan teillä ei ole rajoituksia. Olisimme myös odottaneet näkevämme enemmän hienoja autoja kuten Ferrareita, mutta ensimmäinen nähtiin vasta Tukholmassa. Autobahnin vasemmalla kaistalla kiisivät pääasiassa BMW:t ja Audit.

Kilometrejä matkan aikana kertyi 4750km. Suuren osan ajasta istuimme autossa, mutta ehdimme mielestämme nähdä paljon muutakin ja tutustua kaupunkeihin. Ei jäänyt ollenkaan sellainen muisto, että olisimme vain ajaneet. Näimme paljon vanhoja kaupunkeja ja vanhaa arkkitehtuuria ja itse sain ainakin huomattavasti paremman kuvan Euroopasta, kuin mitä ennen matkaamme tiesin.

Vaikka ongelmia auton pakoputken kanssa olikin, niin olimme molemmat yllättyneitä, ettei automme jättänyt meitä kertaakaan tienvarteen. Emme uskaltaneet edes varata laivalippuja kuin vasta pari päivää ennen lähtöä, sillä epäilimme kovasti auton kestävyyttä. Itse asiassa auto toimi oikein hyvin, vaikka ajoimme autobahnilla talla pohjassa, ei ylikuumennut ruuhkissa tai kaupunkiajossakaan. Korkeimmillaan keskikulutuksemme nousi 11 litraan sataa kilometriä kohti, kun 8 on normaali keskikulutus.

Budjettimme matkalle oli alunperin 1000€ per henki, mutta pääsimme paljon vähemmällä. Loppuen lopuksi rahaa kului noin 700€. Paljon kalliimpaa kuin interrail kyllä, mutta auton kanssa on vapaampaa liikkuminen ja majoittautuminen. Ja road trip on aina road trip. Se tuli nyt koettua ja erittäin hyvä niin! Oikein onnistunut matka kaiken kaikkiaan ja oli mukava nähdä tuttuja ja uusia ihmisiä maailmalla!

2 kommenttia »

1. Kiitos, Lauri, mahtavasta blogista! Oli ihanaa, kun näin pääsi mukaan teidän matkalle. T anu