Salzburg, wir lieben

Itävalta, Saksa, Tšekki - 27.6.2012 02:50

Lämpimät terveiset Itävallasta, viihtyisästä Salzburgin kaupungista. Salzburgin ei pitänyt edes alunperin olla matkasuunnitelmassamme, mutta löysimme Google Mapsista hyvän näköisen kiemurtelevan tien täältä lähistöltä, joten ajattelimme ehkä käydä samalla täällä Salzburgissa esimerkiksi syömässä. Jäimme tänne kuitenkin hotelliin yöksi, mikä oli erinomainen päätös, sillä Salzburg osoittautui todelliseksi helmeksi!

Lähdimme tänään Prahasta kohti Müncheniä hieman kymmenen jälkeen aamulla. Menimme metrolla hautausmaan parkkipaikalle, jonne olimme jättäneet auton parkkiin emmekä olleet vieläkään saaneet sakkolappua. Jani oli myös mukanamme, sillä olimme viemässä häntä lentokentälle Johannan vanhempia vastaan.

Moikattuamme Jarmoa ja Merjaa lähdimme jatkamaan kohti Saksaa ja tankkasimme Tsekissä matkan toistaiseksi kalleinta bensaa, joka maksoi 1,61€ litralta. Totta kai ostamme aina mahdollisimman korkeaoktaanista ja mieluiten Shellin V-power bensaa, joka ei luonnollisesti ole sitä halvinta polttoainetta, mutta Pepe haluaa autolleen vain parasta.

Saksaan päästyämme matkanopeus nousi lähemmäs 200km/h, kun moottoriteiltä poistui nopeusrajoitukset. Autobahnilla ajokaan ei ole sitä taloudellisinta, kun ajaa noin kovilla nopeuksilla, mutta nopeuksia vartenhan tänne ollaan tultukin. Viimeisin keskikulutus oli reilu 10 litraa satasella. Ja totta kai pysähdyimme autobahnilla syömään lounaaksi saksalaista makkaraa. Huomasi muutenkin, että oltiin Saksassa, sillä joku insinööri oli suunnitellut huoltoaseman wc-pöntön siten, että se pesi itse istuinosan vetämisen yhteydessä.

Ensisijainen kohteemme Saksassa oli tällä kertaa turisteille tuttu Mammendorf. Vitsi vitsi, me taisimme olla tuon pienen kylän ensimmäiset turistit. Suuntasimme sinne, koska Pepe tiesi, että kylässä on hänen autoonsa erikoistunut Xedos Xhop, josta halusimme ostaa uuden pakoputken autoon. Sieltä ne saa kymmenesosaan siitä hinnasta, mitä ne Suomessa maksaa. Kummallinen ongelma oli vain se, että kaupan nettisivuilta emme löytäneet yhtään tarkempaa osoitetta kuin pelkkä Mammendorf. Olimme kysyneet tarkempaa osoitetta sähköpostilla, mutta emme olleet saaneet vastausta. Ajattelimme, että niin pienestä kylästä onnistuisimme kuitenkin löytämään kaupan. Vaan emmepä löytäneet. Ajoimme erään toisen autokorjaamon pihaan, jossa kysyimme nuorelta saksalaiselta mieheltä, tiesikö hän missä Xedos Xhop olisi, mutta vastaukseksi saimme vain “Keine Ahnung”. Olimme jo lähdössä pois, kun mainitsin, että pakoputkessamme siis oli reikä, jolloin poju tuli heti katsomaan autoamme ja sanoi, että odottakaa 10 minuuttia. Toisin kuin Prahassa, täällä korjaaja viimeisteli kesken olleen työnsä ja 10 minuutin kuluttua automme oli nostettu ylös ja reipas saksalainen oli alkanut leikata ja hitsata uutta pakoputken osaa meille, kun taas Mazda huolto Prahassa sanoi, ettei putkea voisi korjata vaan se pitäisi vaihtaa. Nyrkkipajan korjaajan työnjälki ja palveluhenki oli niin hyvää, että maksoimme hänelle tuplasti pyytämäänsä 20 euroon nähden. Pääsimme koko korjausjonon ohi ja hän ahersi automme parissa puolisen tuntia vauhdikkaasti. Ja mikä hieno juttu, että saimme vihdoinkin kamalan pärinän loppumaan! Nyt autolla oli taas nautinto ajaa, vaikkakin tunneleissa äänet olivat aikaisemmin paremmat.

Mazda saksalaisella nyrkkipajalla Mammendorfissa Työskentelyasennot olivat mitä miehekkäimmät Turha käyttää mitään suojalaseja rälläköidessä tai hitsatessa, vie vaan aikaa Kuin uusi!

Koska netistä löytämämme hostellit Münchenissä maksoivat noin 40€ per henki, päätimme koittaa onneamme Salzburgissa, jonne oli alle kahden tunnin matka. Ensimmäisen kerran 2500km aikana näimme vuoria! Salzburg on tosi viihtyisä ja kaunis pikkukaupunki, jonka keskellä virtaa joki. Kaupunkia ympäröi korkeat vuoret ja kaupungin sisälläkin on kukkuloita, joiden päällä on esimerkiksi Salzburgin linna. Kaupunkihan on ilmeisesti tunnettu myös Mozartin kotikaupunkina, jonka sain tietää turistikartasta. Tunnelma täällä on todella leppoisa ja aika romanttinenkin, kun joen yli kulkee monia siltoja ja joen varrella on puistoja, barokkirakennuksia, kirkkoja ja mahtuuhan maisemaan se linnakin. Yöllä kaikki näyttää oikein kivalta valaistuna. Ehkä kivointa matkan aiempiin kaupunkeihin verrattuna Salzburgissa on se, että se on niin idyllisen pieni ja sen takia helposti hallittava. Kuitenkin täältä löytyy vaikka mitä kiehtovaa. Kiireettömän tunnelman luo myös se, että ihmiset kulkevat polkupyörillä eivätkä autoilla, näin ainakin öisin, jolloin kadut ovat hiljaiset ja tyhjät.

Salzburg  Kalliot keskustan ympärillä luovat tiiviin tunnelman

Kävimme syömässä Humboldt –nimisessä ravintolassa mukavalla paikalla linnan puolella jokea keskustassa. Voimme suositella paikkaa vilpittömästi! Ruoka oli niin hyvää, että jopa Pepe luuli olevansa taivaassa. Ja jälleen kerran pääsen kehumaan olutta, joka täälläpäin on niin paljon parempaa kuin Suomen lapparit tai muut. Tällä kertaa nautin ensimmäisen vehnäolueni, itävaltalaisen Wieningerin.

Ja löysimme tosiaan mukavan hotellin lyhyen kävelymatkan päästä keskustasta. Saimme tingittyä yön kahden hengen huoneessa Lasserhof –hotellissa 75 euroon 85 eurosta. Sanoimme, että huoneen lattia keinuu, kun olimme molemmat kokeneet ihan tosissamme niin. Sen jälkeen kokeilimme piha-asvalttia, sekin tuntui keinuvan ihan yhtä lailla kuin huoneemme lattia. On tainnut ajomatkat tehdä tehtävänsä, vaikka tänään ajettiinkin yhteensä vain viitisen tuntia. No, mutta hotellin respa oli tosi mukava tyyppi. Jälleen kerran oikein hyvää palvelua! Tässä pääsee nyt ihan kunnon lomailun makuun, kun on tällaisessa kiireettömässä paikassa, syö hyvin, nukkuu hyvin, peseytyy ja saa vielä aamupalaakin. Ai että, en vaihtais pois hetkeäkään.