Sommartider i Sydney

Australia - 15.12.2009 16:32

Jätettiin Mikko töihin vuorille ja lähdettiin Mikan kanssa Sydneyhin viikonlopuksi. Mikko rakastaa rikkaruohojen kytkentää niin kovasti, että se ei ehkä ole ihan tervettä enää, kun pitää päästä sitä joka päivä tekemään. Tuntui vähän pelottavalta jättää Mikko viikonlopuksi ihan yksin kotiin, kun Peter oli Uudessa-Seelannissa, minä, Mika ja Ben(vuokralainen) Sydneyssä.

En ollut itse asiassa koskaan ennen tehnyt junamatkaa Katoombasta Sydneyhin. Mika oli jo kokenut konkari. Matka oli aika hidas ja tylsä, mutta kyllä sen kesti. Pari tuntiakos siinä meni. Sydney tuntui niin metropolilta taas kaiken jälkeen. Korkeita rakennuksia, paljon liikennettä, trendikkäitä ihmisiä, lukuisia aasialaisia ja backpackereitä. City of Sin olen kuullut Sydneytä kutsuttavan. Anyways oli kiva olla takaisin! Aurinko paistoi ja oli kuuma.

Kyllä muuten kolmen päivän viikonloput on sitten ihan eri asia kuin pelkkä löörtaag ja söntaag. Siinä ajassa ehtii jo unohtua lomafiilikselle ja tuntuu tehneensä jotain ja töistäkin on jopa pitkä aika jo. Haluaisin jatkaa nelipäiväisiä työviikkoja aikuiselämäänkin.

Mentiin Sydneyn kiinamarkettiin shoppailemaan toviksi. Sieltähän löytyi vaikka mitä. Ei kuitenkaan tullut kiinarojua ostettua, koska ne saa halvemmalla netistä ilmaisella postituksella! Hauskaa tavaraa silti ja jotain tarttui mukaankin.

Etsittiin eräs ”salainen” ravintola, jonka olin kuullut työkavereiltani Melbournessa. Osoitteen avulla se on hyvin vaikea löytää. Paikan nimi on Chinta Ria ja se on oikein kaunis aasialainen ravintola aivan Darling Harbourin huippupaikalla. Jono, jonka jatkoksi liityimme, sinne ennen illallista oli jo mainittavan veroinen. Ehdottomasti kannattaa käydä Sydneyssä liikkuessa tuo rafla tsekkaamassa. Maittavat ateriat 15-20 dollarin hintaan ja paikka on hieno sekä tunnelmallinen!

Meillä oli jokseenkin kiire, joten skipattiin alkupalat ja saatiin ruokamme täten ennen muita. Mentiin sen jälkeen nimittäin Sydney Toweriin katsomaan, miltä kaupunki oikeastaan näyttää lintuperspektiivistä . Nähtiinpä samalla myös auringonlasku ja kaupunki pimeällä sekä valoisassa. Itse asiassa suosittelen Sydney Toweria Sydneyhin ja vain vähäksi aikaa Australiaan tulevalle, koska lippuun sisältyy samalla myös Oz trek -elokuvakokemus. Siinä ollaan liikkuvissa penkeissä ja mennään matkalle Australian ympäri nähden kaikenlaista nähtävän arvoista. Oikeasti hyödyllinen pikakiertue. Mitähän se maksoi noin 20 dollaria muistaakseni.

Sitten olikin jo ilta ja aika mennä tapaamaan tuttavia Lidcombessa. On niin mukava, kun on tällaisia paikkoja, joihin tulla, ympräri maan. Siellä meille oli pedit tehtynä. Sofi, Marion äiti, luuli Mikaa Mikoksi eikä kehdannut sanoa, kuinka hän oli muuttunut niin paljon sitten viime näkemän. Käytiin myös läpi meille saapuneet kirjeet. Sitä oli kaikenlaista jumppakirjettä tullut, tiliotteita ja myös paperit auton rekisterin ja vakuutuksen jatkamiseksi. Hyvä että saatiin auto myytyä, koska muuten oltaisiin köyhdytty noin 1000 dollarin verran sen rekisteröinnistä vakuutuksineen taas vuodeksi ellei oltaisi saatu sitä myytyä ihan joulukuun alussa täällä. Kaikki sujui hyvin taas loppujen lopuksi senkin suhteen. Oli sinne tullut silti yksi sakkolaskukin. Aikoinaan saatiin Byron Bayssa parkkisakko, joka käytiin maksamassa postissa, mutta ilmeisesti siitä oli 3 dollaria jäänyt maksamatta ja nyt siitä vaadittaisiin 50 dollarin lisä myöhästymisen takia. Tyhmä juttu, koska me oltiin kuitenkin tehty niin kuin pyydettiin, eli käyty maksamassa sakko siellä postissa peräti samana päivänä.

Lauantai 12. joulukuuta 2009

Paluu palatsiin. Heräämisen jälkeen terassille katsomaan kaunista päivää ja kuuntelemaan Bruce Springsteeniä ja eiköhän siinä ollut pian edessä mehevä aamiainenkin. Tässä talossa palvelu pelaa! Siitä sitten lähdettiin päivän viettoon Cronullaan rannalle. Matka sinne oli yllättävän pitkä ja ratatöiden takia jouduttiin osa matkasta kulkemaan bussilla. Kävi kuitenkin hyvin, koska saatiin ihan privaatti bussikuljetus. Cronullaan mentiin siksi, koska Mario suositteli ja se ei ole turistiranta. No meidän lisäksi ei kyllä muita turisteja nähtykään, ausseja vaan. Kiva ja tilava ranta. Merivesi oli juuri sopivan lämpöistä kun mentiin riehumaan Tyynen Valtameren aaltoihin . Paluumatka bussilla olikin sitten jo ihan kaaosta. Otettiin joku bussi keskustaan varmaan Siilinjärven kautta, kun kesti niin älyttömän kauan. Ja bussi oli ihan täpötäysi. Kuski ja matkustajat ottivat asian kuitenkin ihan rennosti. Jäätiin sitten jossain pois ja vaihdettiin nopeampaan bussiin. Halusin nimittäin ehtiä Hillsongin kokoukseen keskustaan ja viimeinen bussikuljetus kirkolle olisi lähtenyt 18:45. Saavuttiin bussiasemalle 18:50 eikä Hillsongin bussia näkynyt enää. Oltiin jo lähdetty kävelemään pois, mutta satuin vilkaisemaan takaisin ja bussi oli ilmestynyt sillä välin. Pääsin sittenkin kokoukseen, jee!

Mika jäi pyörimään kaupungille siksi aikaa. Pyysin häntä käymään katsomassa yhtä kiinnostavaa uudenvuodenviettopaikkaa, jossa pääsikin ihan tositoimiin todistamaan harjoitustulituksia. Oli kuulemma hyvät näköalat. Täytyy vaan mennä aikaisin sitten laittamaan piknikliina parhaille paikoille.

Sillä välin kirkossa ei ollutkaan mikään tavallinen kokous ollenkaan. Siellä oli sellainen joulunäytelmä, tuhkimotarina uudelleen kirjoitettuna. Oikein kovasti panostettu ja sali oli ihan täynnä. Kuusi näytöstä viikonlopun aikana. Se oli tosi vaikuttava ja ihan ammattimainen, vaikkakin kirkon omien jäsenten tekemä ja toteuttama. Nautin siitä suuresti. Teatterihan on mukavaa!

Viimeisenä aamuna oli taas iso lounaan kattava aamiainen. Pelattiin Marion kanssa vähän shakkia ja se oli loistavaa ajan vietettä, vaikka hävisinkin. Niin jännää, tykkään aivojumpasta!

Loppupäivä menikin Rhodesin ostoskeskuksessa ja Ikeassa testaten tuoleja ja sänkyjä samalla suunnitellen meidän tulevia opiskelijakämppiä. Syötiin oikein skandinaavipöperötkin . Ikea on kyllä ihan kokemus itsessään.

Taas kamalalla minuuttipelillä liikuttiin seuraavaan paikkaan. Minun piti ehtiä Parramattan juna-asemalle ja sieltä vielä bussiin kello 17:15. Missattiin juuri juna Rhodesissa ja seuraavaa piti odotella puolisen tuntia. Sitten piti vielä vaihtaa toiseen junaan. Loppuen lopuksi kerkesin juuri bussiin. Mika jatkoi junailua aina Katoombaan saakka. Bussini vei minut Hillsongin päätukikohtaan Hillseille. Siellä oli tavallisempi kirkolliskokous ja taas kaikkia uusia lauluja, joita en ollut ennen kuullut.

Bussi kirkolta takaisin Parramattaan ehti juuri pari minuuttia ennen junaani Katoombaan. Muuten olisin joutunut odottamaan tunnin seuraavaa junaa. Aikamoista minuuttipeliä oli siis viikonlopun kulkuyhteydet, mutta pääsin kaikkialle mihin halusinkin. Myöhään illalla olin taas sumuisessa vuoristokylä Katoombassa.

Oikein kiva viikonloppu ja ehti jopa tehdäkin jotain. Mikko oli pystynyt säilyttämään talonkin ihan ehjänä, aina positiivinen yllätys.

Sitten alkoi taas uusi farmiviikko kärpästen ja marjojen parissa.

4 kommenttia »

1. Oi miten kiva lukea teidän menokkaasta ja hauskasta viikonlopusta Sydneyssä ja saitte vielä kyläillä sofialla ja mariolla!!
    Työtkin maistuu taas paremmalta…

Nimetön - 15.12.2009 20:53

2. Niin edellisen kirjoitti mama ja lähettää teille terveiset espoosta ,jossa on pakkasta melkein 15 astetta ja lunta ihan mukavasti!!
    Päiväkodin joulujuhlat juuri vietetty ! Nyt voi keskittyä vain omaan jouluun!!

mama - 15.12.2009 20:56

3. Kauniita kuvia ja maisemia sekä mainiot tekstit. Kyllä ruoka miehen tiellä pitää :)

Teebo - 17.12.2009 10:21

4. Hehe kiitoksia kiitoksia! Onpa kiva, jos saatte kunnon talven ja joulun sinne Pohjolaan!!