Lomailu jatkuu

Australia - 9.8.2009 07:25

Lauantai 8. elokuuta 2009

Herättiin tosiaan aamukuudelta 1770ssä, koska edessä odotti pitkä ajo. Matkalla pysähdyttiin syömään aamupalaa yhdelle levähdyspaikalle. Se oli mukava aamupala, sillä saimme katsella kotkapariskunnan elämää. Ollaan nähty täällä paljon isoja lintuja, matkalla nähtiin vielä yksi erittäin suuri lintu, joka oli luultavasti myös kotka. Matkalla mieltäni kaivoi vielä Scooteroo, jota olisin ehkä kuitenkin halunnut kokeilla 1770ssä. No, ei me enää viitsitty sen takia kääntyä takaisin. Ehkä jossain tulee vielä uusi mahdollisuus. 1770 oli sellainen kaupunki, jonne olisi voinut jäädä vielä pidemmäksikin aikaa. Seuraava suurempi kaupunki, jonka läpi ajoimme, oli Rockhampton eli Rocky. Rocky on Australian nautakaupunki. Sieltä tulee maan parhaat pihvit. Nopealla vilkaisulla ei paljoa jäänyt mieleen, mutta oli siellä ainakin hieno vanha kirkko, jonka ohi ajoimme. Pysähdyttiin tankkaamaan ja ostettiin neljäs wunderbaumi neljännen aussikuukauden kunniaksi. Tällä kertaa tuli punainen mansikka. Pienenä sivuhuomautuksena voisin mainita, että polttoaineenkulutuksemme oli laskenut huomattavasti. Aikaisemmin se on vaihdellut välillä 11-13 litraa/100km, mutta nyt se oli vain 9,7 l/100km. Ja luulenpa, että seuraavalla tankkauksella se laskee entisestään, koska sille tankille ei tule juuri muuta kuin maantieajoa, jossa moottorin kierrosluvut pysyttelevät alle 2000rpm. Rockhamptonin ohitettuamme ylitimme samalla kauriin kääntöpiirin. Seuraavaksi pysähdyimme keskellä kuivuutta eräällä roadhousella, josta ostimme megalomaaniset hampurilaiset. Tällä ajomatkalla näimme muuten kolme matkapyöräilijää, joille kyllä täytyy nostaa peukkua. Aika hikistä puuhaa tuossa kuumuudessa ja kuivuudessa, mutta kyllä minusta erittäin hyvä tapa. Noin minäkin haluaisin tehdä. Toivottavasti sitten Uudessa-Seelannissa onnistuisi.

Lähestyimme Mackayta, mutta poikkesimme Sarinan rantateiden kautta. Loppuen lopuksi pääsimme ennen auringonlaskua vielä määränpäähämme Cape Hillsboroughiin, joka oli lumoavan kaunis luonnonpuisto. Täytyy kyllä myöntää, että pidän enemmän tästä tyynestä merestä. Itse asiassa se tuntuu aika harvinaiselta. Yleensä merenrannassa aallot lyö rantaan, mutta ei enää täällä pohjoisemmassa Ison valliriutan suojassa. Meri oli aivan tyyni, rauhallinen ja levollinen. Pidin siitä. Ranta siellä oli valtavan leveä ja erilainen kuin muualla tähän mennessä, koska siellä vuoret ja sademetsät olivat aivan rannan vieressä. Se oli kyllä kuin jostain LOSTista tai jostain. Rannalla oli palmuja ja myös paljon kenguruita ja opossumikin tuli tekemään meille seuraa ruokaillessamme. Illalla tähtitaivas oli kaunis palmujen lomitse. Auringonlaskukin oli yksi parhaista. Jos olisin jonnekin tullut pidemmäksi aikaa harrastamaan campingiä, niin tämä olisi ollut ehdottomasti loistava paikka. Alueella on kuulemma paljon käärmeitäkin, mutta ei nähty tällä kertaa.

Sunnuntai 9. elokuuta 2009

Heräsin katsomaan auringonnousua Cape Hillsboroughissa. Söimme aamupalan kenguruiden kanssa ja sitten kävimme tekemässä yhden kävelyretken metsissä. Sen jälkeen ajoimme parisen tuntia Airlie Beachille, jossa näky oli aika mahtava turkoosine vesineen. Majoittauduimme tänne Koala backpackersiin, koska meillä on vielä niitä ilmaisia koalaöitä. Huomenna lähdemme Whitsunday saaristoon veneilemään kolmeksi päiväksi. Onpahan tapa juhlistaa nimipäivääni!

4 kommenttia »

1. Hauskaa Laurin paivaa!

Kikka - 10.8.2009 09:22

2. hyvää nimpparii!
    tosi kivoi kuvii taas ja hienoi maisemii. iha himmeen nopee menee aika, 4 kk jo! vastaha te sinne menitte!

Emmi - 10.8.2009 18:52

3. Matkapyöräily, oijoi olis helmeä. joku kerta lähen eurooppaan pyöräileen. Sun kuvat on muuten kauniita!! hyvää nimpparia :D

Jonsu - 10.8.2009 18:54

4. Kiitos kiitos! Saattaisinpa lähteä mukaan pyörämatkalle!