Kylmiltä vuorilta sateisille rannoille (kuvien kera)

Australia - 30.5.2009 05:11

Päästiin viimein liikkeelle vuorilta ja yli 100km päähän Sydneystä. Heitettiin Peter torstaiaamuna juna-asemalle, koska hänen piti palata vielä työmatkalleen Sydneyhin. Sen jälkeen laitettiin kämppä kuntoon, pakattiin auto ja lähdettiin kohti tuntematonta. Ensimmäistä kertaa tulisimme nukkumaan autossamme, ensimmäistä kertaa meillä ei olisi paikkaa, jonne mennä, kotia. Uusi luku oli alkamassa matkallamme. Tulisimme olemaan epätietoisia, kokemattomia ja oppimaan virheiden kautta, virheiden, joille voisimme myöhemmin naureskella. Elää kuin katujen kodittomat, joita ihmiset osoittelevat.

Itse asiassa vuorilla paistoi aurinko ja oli hyvä sää, kun lähdimme. Ajoimme kuvauksellista Bells line of roadia, josta oli huikeat näkymät tien molemmin puolin oleviin syviin laaksoihin ja pystysuoriin kallionseinämiin, pitkästä aikaa näkyi myös Suomen kauneutta, järviä ja jokia. Laskeuduttuamme Richmondiin kävimme siellä vähän ostoksilla ja syömässä. Ei mikään kovin miellyttävä paikka.

Sieltä matkamme jatkui Putty roadia pitkin Singletonia kohti. Tie oli hyvin hyvin kiemurteleva ja vuoristoinen. Kulki sademetsissä, pelloilla ja vuorilla. Kaunis tie, mutta raskas ajettava, varsinkin kun meillä alkoi olla kiire(?) Newcastleen ennen pimeää.

Kunhan pääsimme isommalle tielle niin johan oli ruuhkaisaa. Pimeä tuli jo paljon ennen Newcastlea ja oli alkanut jo sataakin kaatamalla. Oli nälkä ja piti etsiä joku paikka, jossa nukkua. Pysähdyttiin ennen Newcastlea olevaan Maitlandiin ja käytiin siellä syömässä KFC:ssä, joka ei ollut mikään nautinnollisin kokemus. Sitten jatkoimme sateessa, pimeässä ja ruuhkassa ajamista etsien kivaa nukkumapaikkaa. Nyt oli ikävä Katoombaa, Sydneytä, telttaani farmilla, kotia. Kävimme huoltoasemalla kysymässä, olisiko lähellä joku puisto, jossa yöpyä ja meidät neuvottiin palaamaan muutama kilometri. Melkein jäimme sinne, mutta sitten päätettiin että se on ihan sama, minne leiri laitetaan, kun kuitenkiin on pimeää ja sataa, joten päätettiin ajaa koko matka Newcastleen, joka olikin jo ihan lähellä. Olin bongannut Google Mapsista yden kivan ison parkkipaikan meren rannasta, joten ajettiin sinne ja sateessa valmistelimme yöpaikkamme. Kello oli 19 ja menimme nukkumaan. Rankka päivä, olimmehan heränneet jo aamuneljältä.

Heräsimme puolipilviseen päivään hyvien 14 tunnin yöunien jälkeen ! Valmistimme aamupalamme katoksen alla olevien pöytien ja tuolien luona, jotka sattuivat olemaan ihan lähellä . Siellä oli myös vessat ja suihkut, josta tuli lämmintä vettä. Loppupäivän kävelimme ympäri Newcastlea kummastellen ja katsellen. Monet olivat puhuneet Newcastlesta melko vähättelevästi ja sanoneet, että se on vain tylsä teollisuuskaupunki , mutta mielestäni tämä on erittäin kaunis ja ihan mielenkiintoinen. Upeita rantoja, hienoja taloja kallioden päällä merinäköaloilla, meriuima-altaita , mukavia puistoja , kivoja korkeuseroja ja satama. Monet ihmiset juoksevat kauniita rantapolkuja.

Sateen tullen vietimme aikamme kirjastossa ja McDonaldsissa, jossa oli ilmainen internetyhteys . Kirjastossa oli ihan viihtyisää kaikkine kirjoineen ja lehtineen. Siellä oli lämmintä ja kuivaa.

Huomenna aiomme kuitenkin jatkaa kulkuamme kohti Myall lakeseja. Sateet saattavat helpottaa 7 päivän kuluttua. Ei tässä ole sitten ollutkaan kuin 19 päivää sadetta putkeen…

Ps. Onnea kevään valmistuneille!!

2 kommenttia »

1. Mäkkäri-travellerit Lauri & Mikko. Tulee nälkä kun lueskelee näitä…