Zanzibarilla part 2

Tansania - 2.3.2009 12:00

Torstai 19. helmikuuta 2009

Päivä sujui rennosti biitsillä ja riippumatossa Terveisiä tropiikista. "Hajotkaa pakkaseen!" . Vietin myös jonkun verran aikaa norjalaiskolmikon parissa tutustuen heihin paremmin. He olivat oikein ystävällisiä ja rentoja ihmisiä. Matkustavat joka vuosi talvella aina jonnekin. Tyttö, Marit(15), on Olan tytär ja Hans on Olan mies. Kaksi homomiestä ja tytär siis. Erikoinen perhe ja se miten tähän on tultu, mutta uskomattoman mukavia ihmisiä kaikki. Olen ollut paljon homoliittoja vastaan, mutta en voinut yhtäkkiä heittäytyä vihamieliseksi vain sen takia, varsinkin kun olimme juuri tutustuneet paremmin. Kaikki olisi ok, kunhan he eivät koskettelisi tai katselisi minua epäilyttävästi. He kuitenkin muuttivat ennakkoluulojani homoista ja jostain syystä viihdyin hirveän hyvin heidän seurassaan. Ola heitti ”typical gay” läppää Hansista, joka tykkää Euroviisuista. Hän vitsaili, kuinka Hans on niin gay, aivan kuin Ola itse olisi hetero. Minulla oli esittää heille paljon kysymyksiä, kerrankin kun oli tilaisuus tutustua tämän hetken suosituimpaan outouteen. Oli jännä tutustua tällaisiin ihmisiin, joita ei ole koskaan tuttavapiirissäni ollut. Hans on erinomainen kokki ja perheen ”nainen”. He asuvat vuoristofarmilla Norjassa, jossa heillä on lehmiä ja muita eläimiä. He valmistavat siellä myös juustoa ja heillä on siellä aika mukavat tilat ja oltavat. Itse asiassa siellä käy turistejakin kesäisin. Lähellä on myös järvi, josta saa taimenta ja lohta. Kesällä paikka on kuulemma kuin paratiisi. He toivottivat minutkin tervetulleeksi Norjaan ja heidän farmilleen. Kerroin, että olin itsekin ollut töissä farmilla nyt Swazimaassa. Mutta aion ihan oikeasti harkita heidän farmilleen menemistä.

Illaksi oli järjestetty mukavaa ajanvietettä kuitenkin toisten uusien tuttujeni kanssa. Lähdettiin isolla porukalla auringonlaskupurjehdukselle. Eräs ryhmäläisistä oli taitava kitaristi ja laulaja, joten meillä oli veneessä hyvää elävää musiikkia . Purjehdukseen sisältyi vielä ilmaiset juomat ja hedelmiäkin Minkäs teet kun pillimehu unohtui kotiin, jotain oli juotava. . Purjehdimme auringonlaskuun ja hyppäsimme uimaankin veneestä. Meillä oli hyvää aikaa yhdessä ja purjehduksen jälkeen meitä odotti rannalla private barbeque. Kokit grillasivat pöytämme vieressä kaikenlaisia meren herkkuja. Maittavan illallisen jälkeen menimme vielä jatkoille rantabaariin, jonne kaikki kokoontuvat. Olin tavannut matkallani paljon norjalaisia ja ruotsalaisia ja nyt tapasin ensimmäisen suomalaisenkin. Hän oli eräs tyttö, joka oli töissä Stone Townissa. Hengasin aluksi ryhmän kanssa, mutta jonkun ajan kuluttua näin kolme norjalaista ja menin heidän juttusilleen. Ola sanoi yhdessä vaiheessa erään biisin olevan ”typical gay song, Hans likes it!”, mutta he eivät uskaltaneet mennä tanssimaan yhdessä, vaikka yritin kannustaa heitä. Täällä joutuu kuulemma vankilaan, jos on homo, näin he osasivat kertoa. Norjalaisten mentyä nukkumaan jäin juttelemaan australialaisen Leonin kanssa ja sain häneltä hyvää tietoa Australiasta.

Perjantai 20. helmikuuta 2009

Norjalaiset ja iso ryhmäkin lähtivät molemmat snorklausreissuille, joten jäin rannalle ruikuttamaan siksi aikaa. Snorklasin omassa rannassamme ja kävelin lännestä itään, saaren pohjoisen kärjen ympäri. Pohjoiskärjessä on majakka ja siellä oli kilpikonnalaguuni, jota kävin katsomassa Kilppari hyppäsi altaasta, mutta onneksi sain just kiinni! .

Norjalaisten tultua olimme hetken aikaa rannalla ja sitten lähdimme kävelemään rantaa pitkin etelämpänä olevalle rannalle, Kendwaan . Se oli suunniteltu reissu. Oli laskuveden aika ja täten mahdollista kävellä rannikkoa pitkin koko matka Hans ja rantareittimme . Kendwassa ranta oli valtavan kokoinen ja paljon isoja hotelleja ja ravintoloita Kendwa . Menimme syömään Kendwa Rocksiin, joka oli hyvä paikka hans,marit,ola.jpg . Rannalla oli hienoja nuotiopaikkoja , lenttiskenttiä ja riippumattoja. Tämä on se ranta, jonne Madventureskin tuli aikoinaan. Nungwia pidettiin nuorten suosimana, mutta siellä oli yllättävän paljon vanhempaakin porukkaa. Olin valmis jäämään Kendwalle hyvin pian. Katselin, että onpa paljon nuoria, tosi paljon ja hetkinen, nehän on kaikki tyttöjä. Mikäs tämä juttu on? Jostain syystä Hans ja Ola tunnistivat, että tytöt puhuivat norjaa. Tytöt tulivat sitten meidän juttusille ja kävi ilmi, että heitä oli 50 sairaanhoitajaopiskelijaa siellä lomailemassa. 50 norjalaista sairaanhoitajaa!? Ilmainen vinkki: jos haluatte matkustaa opiskelujen aikana, niin tiedätte minkä alan valita. Joka tapauksessa vietimme mukavan illan Kendwassa ja tulimme taksilla takaisin Nungwiin. Hiacessa oli kolme kattoluukkua, joten sain seistä ja katsella tähtiä, kun ajoimme. Good times… Sen jälkeen menimme katsomaan videota heidän Ngorongoro -safariltaan ja masai -ihmisistä sekä kuvia heidän farmista.

Lauantai 21. helmikuuta 2009

Viimeinen päiväni Nungwissa.
Vietin koko päivän rannalla norjalaisten palmumajan alla . Ola vuokrasi snorkkelin ja mentiin yhdessä snorklaamaan. Ola osasi myös neuvoa minut erään Mooseksen luo, joka tekee kaiverruksia ebonypuusta. Teetätin hänellä avaimenperän . Kävimme katselemassa hänen työskentelyään ja koko päivän hän teki töitä taukoamatta . Autoimmekin häntä. Pelasin myös shakkia Olaa ja Hansia vastaan. Olan voitin, mutta Hansille hävisin. Paikalliset boardgamegeekit. Heiteltiin Maritin ja Olan kanssa rannalla frisbeetäkin, kun aurinko laski ja mentiin vielä iltauinnille, mikä oli huippua. Meri oli lempeä ja lämmin eikä aurinko polttanut. Oltiin käsilläseisontaa. Päivän päätteeksi mentiin Zanzibarin parhaaseen ravintolaan, Cinnamoniin. Syötiin oikein hyvin ja ruoka oli hyvää. Ola sanoi jäävänsä kaipaamaan minua, kun teimme niin paljon kaikenlaista yhdessä, Hans ei kuulemma jaksa muuta kuin lukea. Sanoin yrittäväni tulla tapaamaan heitä farmille. Ola opettaisi minut tekemään juustoa ja saisin maistaa Hansin mestarikokkauksia. Voisin kuulemma työskennellä heille kalastajana. Kuulostaa erinomaiselta! Jos haluatte lisää tietoa niin saan kai lisätä heidän kotisivunsa tähän: www.brimi-seter.no

Illallisen jälkeen mentiin vielä Cholo’siin, jossa oli kova meno. Oli jäähyväisten aika ja vaihdoimme yhteistietoja. Toivotin heille hyvää loppumatkaa Mombasaan ja ehkä näkisimme vielä joku päivä. Oli hyvä kokemus tutustua homopariin ja he käyttäytyivät oikein asiallisesti minua kohtaan, en koskaan kokenut oloani epämukavaksi tai ahdistelluksi. Ainoat hetket, kun muistin että Ola on homo, oli silloin kun ohi käveli joku rantapoika ja Ola tokaisi ”great body”. Ja me vain nauroimme asialle, hänestäkin taisi olla aika huvittavaa, että hän ajattelee sillä tavalla. Oli hienoa nähdä, kuinka hyvin tämä perhe toimi, varsinkin kuinka mukavasti Marit sopi heidän kanssaan. Epäilin jo, että Maritkin olisi sitten lesbo, mutta hänellä on poikaystävä Norjassa. Luulin, että Maritia kiusattaisiin koulussa ja hänellä olisi vaikeaa, mutta Ola on kasvattanut hänestä vahvan ja lahjakkaan persoonan. Hienoa nähdä, kuinka Ola tekee kaikkensa tyttärensä hyväksi. Tosi mukava henkilö tämä Marit. Ola ja Hans sanoivatkin, että on tosi hyvä, että Marit on heidän perheessään tasapainottamassa tilannetta. Ainiin, ja tietysti koska homot on nykyään niin IN, niin tämäkin perhe tulee olemaan TV-julkkiksia. Heitä kuvataan parhaillaan Norjassa erääseen TV-ohjelmaan ja kuvaajat olisivat halunneet tulla Afrikan matkallekin mukaan, mutta eivät päässeet. Vielä ensi kesä sarjaa kuvataan ja sitten se tulee ulos joskus myöhemmin.

2 kommenttia »

1. Toi koko paikka kuulostaa aivan mahtavalta, voin kuvitella noi maisemat ja sen lämmön. tulee todellakin matkakuume ku lukee näit!
    pidä hauskaa ja kivaa kun saat niin paljon siistei kokemuksii:)
    siunaust

Suski - 2.3.2009 19:05

2. Voi että, kyllä se oli yksi kauneimmista paikoista koskaan! Hyvä hyvä, matkaan vaan! Joskin sä oot jo viettänyt huiman vuoden rapakon takana!

Kiitoksia kommentista ja siunausta teillekin sinne koko perheelle!