Tuomaksen kanssa D’urbanissa

Etelä-Afrikka, Swazimaa - 9.12.2008 20:46

Matka alkoi House on Firesta, jossa tavattiin. Istuttiin kahville ja suunniteltiin vähän reittiä. Lavumisassa, Swazimaan ja EA:n rajalla, pysähdyttiin tankkaamaan. Tapasin erään miehen, joka oli hyvin auttavainen. Hän neuvoi minut paikkaan josta sain eteläafrikkalaisen puhelinliittymän ja vaihdettua emalangenini randeiksi. Paikka oli tietysti hänen omistamansa, mutta mitä siitä. Täällä siis hankitaan kätevästi prepaid liittymä, jonka avaus maksaa 10 randia, eli jotain 80senttiä, ja sitten siihen voi ostaa puheaikaa. Emalangeni puolestaan on Swazimaan oma rahayksikkö, joka menee yksi yhteen Etelä-Afrikan randin kanssa. Miehen kaupasta saatiin myös oikein maittavat juustopekonipurilaiset euron hintaan. Ostettiin vielä banaaneita matkaevääksi, mikä ei ollutkaan kovin hyvä idea, koska emme saaneet kuljettaa niitä muutamaa kymmentä metriä pidemmälle, koska niitä ei saanut viedä EA:han. Niimpä meille jäi siis vaihtoehdoiksi viedä banaanit takaisin Swazimaahan tai syödä ne siinä. Pistimme banaanit siinä sitten vauhdilla poskeen ja oli aika huvittavaa odotella siinä valvovan silmän alla banaaneja hotkien. Tämä oli meistä kuitenkin huvittavaa ja matkamme jatkui iloisesti eteenpäin.

Matka kesti noin seitsemän tuntia ja olimme perillä juuri ennen pimeän tuloa. Sää oli vaihtunut Swazimaan kuumuudesta sateeseen. Katsoimme Lonely Planetista majapaikkoja ja kolmannella kerralla tärppäsi. Saatiin oikein mukava ja kohtuuhintainen huone Gibela lodgesta kaupungin keskustasta. Yö kahdelta maksoi 30 euroa. Itse olin aluksi ajatellut ihan alle kahdenkympin huonetta, mutta kaikenkaikkiaan paikka oli todella mukava ja hinnan arvoinen. Siellä oli rauhallista, hyvä sijainti ja aamupalat ja paikan pitäjä entisenä matkaoppaana osasi neuvoa meitä alueella. Ensimmäisenä iltana käveltiin vain katsoen paikkoja. Florida st. oli lähellä majapaikkaamme ja siellä oli paljon ravintoloita ja baareja ja myös ihmisiä. Pistäydyimme syömään intialaiseen ravintolaan, jossa olikin hyvää ruokaa, joskin ehkä jopa liian tulista minulle.

Asioita oli paljon hoidettavana Durbanissa, mutta aikaa oli vain pari päivää. Halusin ottaa selvää lentolipuista Nairobiin ja Sydneyhin ja sitä varten hankinkin puhelinliittymän, koska olin yrittänyt ottaa yhteyttä sähköpostilla, mikä ei ollut tuottanut tulosta. Sitten haluttiin käydä Ushaka marine worldissa, biitsillä, jahtiajelulla, joululahjaostoksilla, surffaamassa, kasvitieteellisessä puutarhassa, moskeijassa, krishnatemppelissä, kiipeilyseinällä, elokuvissa, taidegalleriassa ja luonnontieteellisessä museossa. Olihan sanomattakin selvää, että ei ehdittäisi tehdä kaikkia.

Torstaipäivä lähti liikkeelle kunnon aamupalan jälkeen. Kävelimme ympäriinsä koko päivän. Aluksi menimme suureen kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa oli hienoja puita ja mukava rauha kaupungin keskellä. Sitten alkoikin melkein koko päivän kestävä Juma moskeijan etsintä. Meillä ei oikein ollut hyviä karttoja ja ongelmana oli vielä se, että kadut oli nimetty uudelleen. Käveltiin hektisellä intialaisalueella, jossa aluksi vähän pelkäsi taskuvarkaita, mutta sitten siihen tottui ja osasi ottaa rennosti. Durbanista varoiteltiin hirveästi varkaiden suhteen ja oli paljon alueita, joilla ei saisi liikkua. Löydettiin kuitenkin moskeija tai ainakin jokin osa siitä. Käytiin tutustumassa eteläisen pallonpuoliskon suurimpaan moskeijaan, jossa käytiin kiinnostava keskustelu kristinuskosta ja islamista siivoojan kanssa.

Kiireiset ja täydet kadut olivat hyvin erilaista Swazimaan rauhallisuuteen. Olimme ainoat valkoiset alueella, muita en ainakaan nähnyt. Emme kuitenkaan kohdanneet mitään epäilyttävää. Jatkoimme matkaa. Kävimme rautatieasemasta ostoskeskukseksi muuttuneessa Workshopissa pirtelöillä ja sitten menimme harrastamaan vähän korkeakulttuuria taidegalleriaan ja luonnontieteelliseen museoon. Matkalla sinne kuitenkin näin hauskan kojun, josta ostin hatun. Taidegalleria ei ollut mielestäni kovin kummoinen, mutta museossa oli jotain kiinnostavaa. Kaikki nämä olivat täysin ilmaisia. Sitten suuntasimme rannalle. Emme siis olleet vielä nähneet merta. Rantabulevardilla oli pitkät linjat isoja hotelleja, joista korkeimmassa näytti olevan hieno hissikuilu. Muina miehinä menimme ajamaan hissillä ylimpään 30. kerrokseen, josta näimme hienosti kaupungin ja saimme siitä paremman käsityksen. Aioimme päättää kävelymme uimalla meressä. Ongelmana kuitenkin olisi ollut tavarat, joita ei olisi uskaltanut jättää rannalle vartioimatta. Niimpä jätimme meressä uinnin väliin ja uimme sen sijaan hotellin uima-altaassa 30. kerroksessa alla ranta ja meri. Saimme olla aivan rauhassa ja ai että tekikin hyvää päästä uimaan altaaseen piiitkästä aikaa. Lähtiessämme vilkuttelimme hotellin väelle ja he meille, eiväthän he voisi olla tunnistamatta omia asiakkaitaan. Hmm… olisikohan onnistunut ruskeilla suomuilla? Ei ehkä.

Kävimme ajamassa kaapelihissin myös rantakadulla, mutta se olikin odotettua lyhyempi. Luulin, että siitä olisi nähnyt koko alueen kävelemättä. Kävelimme sitten hotellille ja jalat olivat jo aika väsyneitä ja päivä kääntymässä illaksi. Söimme illalla Simply Fish -nimisessä ravintolassa ja se oli ehkä parhain ravintolailtani koskaan. Tilasimme kolmea erilaista sushia alkupaloiksi, enkä ollut koskaan ennen syönyt sushia. Tuomas sen sijaan oli ja neuvoi minua. Täytyy sanoa, että se oli taivaallisen hyvää! Ja sain syötyä vielä puikoilla niin kuin pitää. Minulla oli vähän ennakkoluuloja raa’an kalan suhteen, mutta sushia tulen syömään varmasti uudestaan, mielellään pian. Pääruoaksi tilasimme Spanish platterin, joka oli aivan utopisen hyvää sekin. Siinä oli kalmaria eri muodoissa, simpukoita, katkarapuja, kalaa ja mitä kaikkea en muistakaan. Ah, mutta kyllä oli kerrassaan hyvää meriruokaa. No, Durbanissa luulisi olevankin kun kerta rantakaupunki on.

Perjantai oli meidän viimeinen huvittelupäivä. Melkein koko päivä aamusta lähtien meni Ushakassa, jossa oli kaikkia vedeneläviä. Aivan valtavan iso akvaario, joka oli rakennettu laivan hylkyyn. Siellä oli haikaloja, kilpikonnia, rauskuja ja mitä ihmeellisimpiä muita kaloja. Siellä oli myös käärmetarha, joka oli aika inhottava. Kaikenlaiset ihmeelliset meduusat olivat kiinnostavia. Näimme myös delfiinishown, joka oli vaikuttava, mutta olisin odottanut siltä enemmän nähtyäni Särkänniemen delfinaarion. Hyljeshow sen sijaan oli hauska.

Kuvia Sea Worldista:

Suuren informaatiomäärän jälkeen menimme viereiseen vesihuvipuistoon. Kävimme kaikki mäet ja joet läpi ja hauskaa oli. Sauna olisi kyllä ollut tarpeen, koska päivä oli pilvinen. Jotkut mäet olivat tosi jyrkkiä ja jännittäviä. Ja Tuomas meni rohkeana aina ensimmäisenä. Ja sitten vihdoin pääsimme myös mereen uimaan ja pääsin kokeilemaan räpylöitä ja snorkkeliani. Tekikin hyvää. En aivan keksinyt mikä on paras tapa uida räpylöillä, mutta kyllä niillä kovaa pääsi.

Ushakan jälkeen kiiruhdettiin ostoskeskukseen matkatoimistoon. Se meni 5:30 kiinni ja olimme ostoskeskuksessa 5:20. Ehdin kuitenkin ja myyjä suostui tekemään ylitöitä aina 6:30 saakka. Ja tuli sitten ostettua lentoliput Nairobiin ja Sydneyhin. 31.1.09-28.2.09 olen sitten Itä-Afrikassa ja 5.4.09 eteenpäin vietän aikani Australiassa. Paluulippuja en vielä ostanut, koska eihän sitä tiedä jos tulis vaikka junalla kotiin… Yllätyksenä budjettiin tuli kuitenkin uusi rokotus otettavaksi. Kenian viisumin saadakseni tarvitsen nimittäin keltakuumerokotteen, tai todistuksen siitä siis. Ja täti sanoi myös, että joutuisin hankkimaan viisumini Pretoriasta enkä lentokentällä. Itse uskon kuitenkin saavani viisumin kentältä. Mutta rokotteen sanottiin olevan jopa 850 randia, eli jotain yli 60 euroa.

Hyvä homma kuitenkin, että sai nyt liput hankittua ja on yksi asia vähemmän huolehdittavana.

Illalla saatiin käsiimme juuri ilmestynyt lista Durbanin ruokapaikoista arvosteluineen ja menimme kärkipään ravintolaan, joka oli parin minuutin kävelymatkan päässä majastamme. Pitkän ja kuluttavan päivän jälkeen ei olisi kovin pitkälle varmaan jaksanut kävelläkään. Perjantai-illasta huolimatta satuimme saamaan pöydän ravintolasta ja täytyy sanoa, että oli ehkä toiseksi paras ravintolaillallinen koskaan. Tilasimme kuuden ruokalajin illallisen hyvällä valkoviinipullolla höystettynä. Palvelu oli erittäin nopeaa ja hyvää ja ruoat makuhermoja helliviä. Ateriat olivat oikeita taideteoksia. Kunpa vain muistaisin mitä kaikkea niissä oli.

Lauantaiaamuna lähdettiin sitten ajamaan takaisin Swazeihin. Matkalla pysähdyttiin Big Bendissä pihveillä. Big Bend on paikka Swazimaassa, jossa joki tekee suuren mutkan. Muuta siellä ei juuri ollutkaan.

Matkalla soitin vielä Nicille varmistaakseni huomiset kiihdytysajot, mutta harmittavasti jouduimme perumaan ne, koska kuljettaja ei päässytkään lähtemään. No, toisaalta ihan kiva, että sai yhden päivän väliin. Mennään joku toinen kerta sitten.

Kokonaisuudessaan oikein mukava kaupunkimatka ja sai vähän makua reppureissailustakin. Lodgessamme oli nimittäin reissaajia. Säät ei olleet mitkään parhaat eikä ehditty tehdä kaikkea mitä oltais haluttu, mutta erittäin virkistävä luksusloma oli paikallaan. Ja oli huimaa nähdä merta!

5 kommenttia »

1. Hassua, että osuitte Durbaniin pilvisellä säällä. Sehän on tunnettu siitä, että siellä paistaa aurinko yli 200 päivää vuodessa! Tosin kun itse olin niin ensimmäiset päivät satoi, sen jälkeen aurinko paistoi ja oli pirun lämmintä :)

Cordia - 10.12.2008 11:45

2. Jep, ainoastaan yhtenä päivänä paistoi aurinko hetken aikaa, mutta muuten oli pilvistä ja välillä satoi vettä. Mutta kyllä, näin olen kuullut kanssa, että aurinko paistelee siellä sen yli 200pv.

Lauri - 10.12.2008 14:18

3. wau miten hauska luxus-loma teillä oli !!
    Hienoja ruokaelämylksiä ja rantaelämää!

mama - 20.12.2008 18:12

4. Tää on tietenkin kysymys jonka mun voi odottaakin esittävän mutta… minkä hintasta ruoka oli sikäläisessä hienostopaikassa?

Antti - 29.12.2008 19:19

5. Jep, sulta odotettavissa oleva kyssä. No ihan kaikkein kallein ja vika illallinen oli 500randia eli jotain 38€ kahdelta hengeltä sisältäen viinit, 6 ruokalajin ruoat ja tipin. Eli ei nyt kauhean kallista. Siellä kalaravintolassa sellanen platteri maksoi muistaakseni 160 randia.