Päivä Tallinnassa

Viro - 10.7.2008 12:16

Tervehdys!

Meillä oli koulukavereiden kesken tarkoituksena tehdä matka etelään ylioppilaskirjoitusten ja lukion päättymisen kunniaksi.

Heti seuraavana päivänä kirjoitusten jälkeen otimmekin kaverini Mikan kanssa varaslähdön lomalle Tuomon vielä ahkerasti jatkaessa kirjoittamista. Lähdimme Rovaniemelle kokemaan todellista talvea. Mikäs siinä oli kiekkoillessa, pilkkiessä, hiihtäessä ja kelkkaillessa puuterivaaroilla, kun aurinko palvoi meitä ja loisti moninkertaisesti valkoisista hangista.

Se siitä kuitenkin. Lapin lomalla oli tarkoitus päättää etelän lomakohde ja valinta osui Kreikkaan. Matkan oli tarkoitus toteutua vasta parin kuukauden päästä. Jotenkin kuitenkin yhteydenotto ja asioiden järjestely jäivät niin huonoon jamaan, että koko matkaa ei saatu aikaan! Kaikilla oli töitä ja aikataulut menivät ristiin. Harmi. Kreikka jäi kokematta…

Koska olimme kuitenkin luvanneet, että lähdemme ulkomaille kirjoitusten kunniaksi, niin päädyimme pikaisesti Mikan kanssa naapurimaa Viroon. Teimme ns. luksusmatkan päiväksi Tallinnaan. Tähän opiskelijaluksukseen kuului muun muassa melkein täysin privaatti helikopterilento, buffet laivalla ja sekopäinen rahan kulutus kaikkeen vähemmän tarpeelliseen ja täysin tarpeettomaan. Matkat itsessään eivät olleet kalliit -halvempaa kuin matkustaminen lappiin junalla, mitä tällä hetkellä teen- sillä se teki muistaakseni vain 108€ per naama. Helikopterimatka oli tarpeeton riski, mutta joskus sitäkin oli kokeiltava. Kaikki lienevät kuulleet surullisen kuuluisasta Copterlinesta. No, ainakin meluisa se oli. Sitä ei voinut olla kuulematta. Tosiasiassa matka taittui ripeästi ja mukavasti 400 metrin korkeudella 250 kilometrin tuntinopeudella. Maisemat olivat kauniit ja penkit nahkapäällysteiset. Ennen matkaa oli oikein check-in ja kaikki odotustilatkin. Saimme ilmaisen aamupalan ja korvatulpat. Kunnon lentokenttäfiiliksen toi vielä kerosiinin haju, vai pitäisikö sanoa tuoksu. Suosittelen kaikille helikopterin kokeilua, sillä se on saman hintainen kuin laiva + buffet. Matkakin kestää vain sen parikymmentä minuuttia. Helikopterikin on toimiva, vaikka ohjaamossa paloikin caution-merkkivalo. Kiinnitin kyllä suuresti huomiota hätäulostautumisen tutkimiseen…

Itse päivä Virossa oli mukava. Aurinko paistoi ja oli lämmintä. Liikuimme Tallinnassa kävellen ja lähinnä Vanhassa kaupungissa. Vanha kaupunki on kyllä sellainen asia, mitä Suomesta ei löydy. Se on viihtyisä ja nostalginen, kylläkin turistien (suomalaisten) täyttämä. Kävimme syömässä siellä villisikaa, joka oli hienoinen pettymys, koska se oli niin mautonta ja sitkeää. Ravintolassa saimme pulittaa vielä jostain ylimääräisestä, joten varmaksi tuli, ettei siihen kalliiseen paikkaan haluta enää uudestaan. Suurimman osan päivästä kiertelimme kaupoissa ja lähinnä Mere-keskuksessa, koska Mustamäentoria ei enää ollut olemassa. Joka kojussa samat tuotteet, hohhoijaa. Kävimme vielä päivän loppupuolella aivan uskomattoman hyvillä kaakaoilla. Niiden lisäksi söimme suussasulavat vadelmahyytelökakut. Nam!

Eipä siellä Tallinnassa nyt hirveämmin nähtävää ole, varsinkaan jos on yhtään aikaisemmin siellä käynyt. Ostettavaa ei juuri ole. Lähinnähän siellä on niitä kaljan hakijoita. Joskus olen kuullut virolaisten väittävän, että virolaiset naiset ovat kauniimpia kuin suomalaiset. Hah, ettäs kehtaavatkin, me suomalaisethan olemme niin fin! Tosin, saattoi niissä väitöksissä olla perääkin…Laivalla työnsimme epätoivoisesti rahojamme huonoihin pelikoneisiin ja hävisimme kaiken pelaamamme. Ne oli ohjelmoitu jotenkin, ettei niistä voinut voittaa. Alepan Apilastakin tulee rikkaammaksi! Laivan lähdettyä pääsimme viimein kuitenkin nauttimaan buhvésta! Nautimme meren antimista meren äärellä suunnilleen koko parituntisen matkan ajan.

Kotiin päästyä jalat olivat kipeät.