Neljä päivää Lapissa

Suomi - 14.7.2008 12:08

Moikka!

Olen ollut nyt vaihtelevasti töissä ja välillä on sattunut muutaman päivän vapaita, jolloin olen päässyt hieman reissailemaan. Kävinkin tuossa jo tervehtimässä sukulaisiani Kurikassa jonkin aikaa sitten, mutta nyt pääsin näkemään muita sukulaisiani pitkästä aikaa ja luultavasti viimeistä kertaa ennen pidempää matkaani.

Pääsin keskiviikkona 9. heinäkuuta töistä kello 21, jonka jälkeen ajoin pikaisesti kotiin, otin tavarani ja hyppäsin bussiin kohti juna-asemaa. En saanut ostettua eväitä enää kaupasta, koska lähtöni oli myöhään. Ehdin kuitenkin käydä vielä nappaamassa iltapalaa rautatieaseman McDonald’sista. Pääsiäisen päivävaunuista oppineena olin valinnut tällä kertaa mukavamman makuuvaunun. Olin vanhassa pikajunan kolmen miehen makuuvaunussa, mutta yksi ”kämppiksistäni” ei koskaan ilmaantunut. Niinpä jaoin vaununi mukavan riihimäkeläisen kanssa.

Matka sujui hyvin ja nopeasti ja sain nukutuksi. Aamulla olin perillä ennen yhtätoista. Asemalla minua vastassa olivat ukki, serkkuni Pekka, joka oli tullut Lappeenrannasta myös mummulaan sekä Australian serkkuni Taiwanilta Tahlia ja Zac heidän äitinsä Kirstin kanssa. Mummulassa oli vastassa vielä isoäiti ja serkkuni Esa Lappeenrannasta. Kuulumisten vaihdon ja ruokailun jälkeen lähdimme ukin ja Pekan kanssa mökille noin sadan kilometrin päähän Kulukseen.

Pekka oli ollut Lapissa jo puolisentoista viikkoa ja laittanut mökkimopoa kuntoon. Nyt hänellä olikin mukana uusi bensahana ja kytkinvaijeri, joiden avulla Solifer saataisiin taas tien päälle. Torstai sujuikin paljolti mopon rassaamisen parissa. Hyttyspilvet haittasivat näkyvyyttä huoltohommissa. Yritimme saada myös isäni Wartburgeja eloon, mutta akkujen puuttuminen hankaloitti asiaa. Niinpä tyydyimme vain katselemaan niitä. Kalastimme myös ja saimmekin useita tärppejä, pieniä haukia. Illan päätteeksi menimme vielä saunaan ja uimaan. Vesi oli jäätävää…

Perjantaiaamuna ukki lähti Rovaniemelle ja vaihdossa Kirsti, Tahlia ja Zac tulivat mökille. Kirsti on siis isäni sisko, joka asuu tavallisesti Australiassa, mutta tällä hetkellä Taiwanilla. Tahlia ja Zac ovat iloisia 7- ja 9-vuotiaita. Minä ja Pekka lähdimme mopolla pidemmälle reissulle Vanttauskoskelle. Sinne on matkaa 20km, mutta mopo on ollut käyttämätön kymmeneen vuoteen eikä se monista kilvistä huolimatta ole rekisterissä. Mopo pelasi kuitenkin hienosti koko matkan. Ötököitä tosin oli niin paljon, että naamaa nipisteli, kun ne lensivät ajaessa päin näköä. Vanttauksella kävimme kaupassa ostamassa vähän pientä naposteltavaa ja kävimmepä samalla myös huollossa mopon kanssa. Kytkin oli mennyt sököksi siihen tekemästä patentistamme huolimatta. Vaijeri oli vähän vääränlainen. Huoltomiehen mieleen palasivat hänen nuoruusvuotensa. Oli kuulemma itse ajellut juuri vastaavanlaisella ”Solikalla”. Mopon korjaus onnistuikin käden käänteessä. Perjantainakin kalastimme paljon ja täytyy todeta, etten tiedä toista yhtä hyvää kalajärveä. Aamulla oli ollut rankkasade ja päivällä satoi hetken aikaa vähän. Pääsimme kuitenkin todistamaan merkillistä sateenkaari-ilmiötä. Järvellä on niemi, jonka yli sateenkaari kaartui, pari tuntia tuon jälkeen sateenkaari oli suurentunut huomattavasti ja nousi lähes pystysuoraan eikä toista päätä näkynyt. Sen lisäksi sateenkaaren rinnalle ilmestyi toinen sateenkaari, joka näkyi hieman heikommin. Ihmeellistä oli kuitenkin se, että vaikka ei ollut satanut moneen tuntiin niin tämä sateenkaari näkyi jo ties monennetta tuntia. Ainakin 4-5 tuntia se näkyi. Kuvassa voi havaita tuplakaaren hieman oikealla pääkaaresta. Lämmitimme myös savusaunan ja pääsimme illalla sinne saunomaan. Tahlia ja Zac olivat koko päivän puhuneet menevänsä uimaan, mutta päivän päätteeksi ainoat uimarit olivat minä ja Pekka. Itä-Aasian lämpimiin vesiin tottuneina eivät he uskaltaneet kuin jalanpäätä kastaa veteen. Kylpemisen jälkeen menimme nuotiokatokseen laittamaan ruokaa ja paistamaan lettuja.

Lauantaiaamuna kaikki muut lähtivät mökiltä, mutta minä ja Pekka jäätiin. Tällekin päivälle kuului perusrutiinit, eli kalastusta ja mopoilua. Pekalla kävi kiinni niin suuri hauki, että se puri rautaisen perukkeenkin poikki! Harjoittelimme myös vähän metsästystaitoja ritsoilla. Yritimme tehdä ruokaa sisällä mökissä, mutta monimutkainen uuni ei ollut yhteistyöhaluinen. Koko mökki täyttyi savulla ja pidimme ovia ja ikkunoita auki monta tuntia. Keitimme hernerokkamme sitten pihalla. Lämmitimme savusaunaa lähes viisi tuntia ja saunoimme monta tuntia lopettaen vasta seuraavana päivänä. Lauantai oli kuuma ja aurinkoinen päivä ja kuten muinakaan päivinä ei myöskään lauantaina tuullut lainkaan, joten järven vesikin oli hieman lämpöisempää ja teimme pitkiäkin uimareissuja. Löysimme rannalta laiturin ponttoonin jonka kanssa polskimme vedessä. Savusaunan löylyt olivat pehmeät ja kosteat. Ei ollut minnekään kiire. Olo oli täysin vapautunut kaikesta. Järvi oli peilityyni ja kuikka lauloi jossain. Pitkien ja lämpimien löylyjen jälkeen raikas cola-juoma maistui Lapin luonnon keskellä. Hiljaisuuden rikkoi vain halaus raikastavan järviveden kanssa. Saunomisen jälkeen pelailimme melkein aamuneljään saakka, jolloin huomasimme hienon usvan järvellä.

Sunnuntaina heräsimme myöhään. Söimme aamupalan. Tuuletimme vielä savun hajuja pois mökistä. Tiskasimme ja lähdimme uudestaan Vanttaukselle mopolla ihan vain maisemien ja huvin vuoksi. Matkalla näimme hienoja vaaramaisemia järvineen sekä poroja. Kävimme tankkaamassa ja kaupassa perille päästyämme. Mökille palattuamme oli ukki tullut jo hakemaan meitä. Niimpä lähdimme pian takaisin Rovaniemelle. Rovaniemeltä junani Helsinkiin lähti 21:10. Otin kaksikerrosvaunusta oikein kalliimman hyttiversion. Tämä on tilavampi, kahden hengen hytti, yläkerroksessa ja tässä on oma suihku ja wc. Aika uskomatonta! Yritimme päästä Pekan kanssa samaan hyttiin, mutta omani oli jo täynnä enkä voinut vaihtaa E-ticketiäni. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että kämppikseni jätti jälleen kerran tulematta. Pääsimme siis kuitenkin Pekan kanssa samaan hyttiin. Näin Pekka pääsi vielä halvemman hytin hinnalla kalliimpaan hyttiin. Aamulla olemme perillä 8:30 ja Pekka jatkaa Lappeenrantaan. Minä palaan töihin…

Melkein jätin Lapin reissun tekemättä vähäisten vapaapäivien vuoksi, mutta sain ängettyä sen aikatauluuni ja nyt tuntuu siltä, että oli tosi hyvä kun tein tämän visiitin. Oli oikein mukava nähdä näitä kaikkia sukulaisia ja minä vietin oikein laatuaikaa. Mitkään arjen asiat eivät pyörineet mielessä ja tosissani pääsin nauttimaan! Lyhyt reissu, mutta jää varmasti mieleen.